Sist oppdatert: 27. november 2014

WEB OG EPOST LØSNING

Informasjonen på denne siden er tiltenkt klubbers it-ansvarlige (CICO), presidenter og sekretærer i klubbene.

Norsk Rotary Forum har sammen med Webcomputing fått laget et opplegg med tilhørende maler for websider. Distrikt 2290 anbefaler alle klubber å anvende løsningen. Etter hvert vil det ikke være praktisk mulig for distriktet å støtte løsninger som baserer seg på andre måter. 

Tekniske løsninger

Distriktets webløsninger ventes å fornyes i løpet av 2014-15.

Dersom du ønsker innføring i tekniske løsninger, last ned en veiledningen  

- Rapportering av medlemsoppmøte skjer i medlemsnett.
- "WebWiz" brukes til å oppdatere klubbens nettside. 
- Klubbers e-post åpnes gjennom "Horde". Dersom du har glemt passord eller brukernanv, vennligst kontakt oss. 
- MyRotary-gruppe på www.rotary.org, Facebook-side og Linkedin-side holdes oppdatert med informasjon og diskusjoner.

Kontakt oss gjerne for spørsmål.

E-post

14. august ble ny e-postløsning satt i drift.
Logg inn på ny e-postløsning her: https://webmail.mysiteshop.com/
Veiledning til e-postløsningen kan leses her: http://support.rotary.no/en/e-post/

Merk: Du må skrive en full e-postadresse i brukernavn feltet (f.eks. klubbnavn@rotary.no).
NB! Klubbnavnet har maks 8 bokstaver i e-post systemet.

E-post er forebeholdt for personer i verv i distriktet. Dersom du har et verv, og mangler brukernavn eller passord, eller har spørsmål til løsningen så kan du ta kontakt med din lokale klubb-sekretær eller sende distriktet en henvendelse via dette skjemaet.

Gammel løsning:
I) - For å åpne, lese og sende e-post gjennom HORDE systemet klikk her
II) - For å åpne administrasjon av klubbens e-postadresser og vidresending (Qmail) gjennom webcomputing CMS systemet klikk her 

Merk: Du må skrive en full e-postadresse i brukernavn feltet (f.eks. klubbnavn@rotary.no).
NB! Klubbnavnet har maks 8 bokstaver i e-post systemet.
For punkt II), husk at domain name i noen tilfeller skal stå blankt. 

Medlemsnett (norge)

Medlemsnett er Rotary norges intranett for medlemmer av en klubb i norge. Du finner medlemsnett øverst på denne siden under logo for årets Rotary-år.

Logg inn i medlemsnett (norge): medlemsnett

Veiledning til medlemsnett kan leses ved å klikke her

Alle medlemmer får en brukerkonto, med et brukernavn som starter på "RM" (rotarymedlem). Som president eller sekretær får du en egen konto, "RK" (rotaryklubb) og du vil kunne logge deg inn og oppdatere klubbens medelmsregistre, adresse og president-/sekretærskifte, samt andre informative dokumenter for Rotary International. Distriktsledelse får brukerkonto "RD" (rotarydistrikt).

Husk at registrering av medlemmer gjøres kun på medlemsnettet, ettersom Rotary norge har en direkte kontakt med Rotary Internationals medlemsregistre. Dersom du som sekretær eller president registrerer informasjon begge steder vil kun registrering fra medlemsnettet i norge være gjeldende.

Dersom du har glemt passord, klikk "glemt passord". Mangler du brukernavn som medlem, kontakter du din klubb. Har du ikke fått klubb-brukernavn kontakter du din AG (Assisterende guvernør). Send oss gjerne en melding via vårt kontaktskjema i fanen "KONTAKT", under "HOVEDMENY".

Rotary International: MyRotary

MyRotary (Tidliger: MemberAccess) er en personlig profil og pålogging for Rotary International globalt. Dette er det internasjonale intranettet for rotary medlemmer, og må ikke forveksles med Rotary norges "medlemsnett". Vi har altså to innloggingsområder, ett på engelsk og ett på norsk. Klubb kan også få tilgang til MyRotary. Det anbefales at man er registrert begge steder.
Rotary norges medlemsnett synkroniseres med Rotary Internationals registre jevnlig. Oppdater mederfor kun på Medlemsnett for oppdateringer i klubbsammeheng.

Logg inn i RI: My Rotary

Du kan kan også lese en informasjonsguide (Engelsk PDF) som er laget av RI til deg som skulle trenger støtte i bruk av MyRotary. Du kan fordype deg i hva MyRotary er ved å følge denne linken på rotary.org sine sider.


For bestilling av nettside hos Web-computing:

Mail til: firmapost@webcomputing.no
Bestillingen gjelder:
Standard hjemmesideløsning for rotaryklubb
Klubbnummer:
Kontaktperson: ,

Det blir belastet et engangsbeløp for etablering på Kr. 937,50 (750,- + mva). Årsavgiften er Kr. 1.500,- (1200,- + mva). Du får tilgang til et system hvor det ligger en mal for klubbsider. Du får et brukernavn og passord for å redigere sidene. Det følger også med en brukerveiledning. Designet på nettstedet vil ligne på det som er satt på distriktssiden.


Huskeliste for nye nettsider i Rotary:
A - Forberedelse
1) Velg en fast nettansvarlig (CICO) i klubben: En som er nettansvarlig for den fremtidig nettsiden, som blir kontaktpunkt for distriktet og dere i komiteen. CICO trenger ikke å være datakyndig, bare litt lysten på å utforske. Vi setter sammen en plan for utvikling og går igjennom de praktiske oppgavene i CICO rollen.
2) Ta en data-kopi av eksisterende matriale. D.v.s lagre tekst, og bilder til et sted utenfor eksisterende nettsted: i mapper eller i word.
3) Se på eksisterende sider i rotary-systemet og bruk disse som en "mal" for deres egen.

B - Utførelse
4) Vi tar kontakt sammen med Webcomputing og spesifiserer oppdraget til dem. (1-2 timers arbeid)
5) Webcomputing leverer strukturen, samt tilgang med brukernavn og passord.
6) Nettansvarlig får en kort innføring i systemet (1-2 timers arbeid)
7) Sil inn ønsket informasjon og publiser fortløpende. Bruk kun informasjon som er nødvendig i starten, d.vs møtekalender, organisasjon, og lokalisasjon. (1-3 timers arbeid)

C - Evaluering
8) Vi går igjennom deres opprinnelige ønsker og resultatet. Vi forsikrer hverandre om at oppdraget er ferdig og at dere kan selv ta vare på nettsiden. 

Bruksanvisning til CMS systemet kan lastes ned her